Mučení vězňů a zazdívání žen? Výstava připomíná 140 let od otevření kasemat na Špilberku

Zveřejněno
Proslulé kasematy na brněnském hradě Špilberku jsou lidem otevřené už 140 let. Historicky první návštěvníci do nich vešli v srpnu 1880. Muzeum města Brna nyní toto důležité výročí připomene menší výstavou přímo v severní části kasemat. Panely s dobovými fotografiemi a informacemi o tehdejších prohlídkách si lidé prohlédnou v rámci běžných prohlídek. Výstava „140 let od zpřístupnění kasemat veřejnosti“ bude na hradě Špilberku k vidění od 27. srpna až do konce roku 2020.

Kasematy jsou jednou z nejzajímavějších částí hradu Špilberku a každoročně lákají desetitisíce návštěvníků. Tyto barokní valené chodby vybudované roku 1742 do hradních příkopů nejdřív sloužily vojákům, po roce 1784 pak nechvalně prosluly jako žalář. „Nejdelší etapou v historii kasemat je ovšem využití pro turistický ruch. Vězeňským účelům sloužily jen necelé půlstoletí, jako památka jsou ale lidem přístupné už 140 let,“ vysvětluje kurátor výstavy Michal Hančák z lektorského oddělení Muzea města Brna, který také na Špilberku působí jako průvodce. „První návštěvníci si kasematy prohlédli v srpnu 1880,“ upřesňuje Hančák.

Jak tehdejší prohlídky vypadaly? Právě to ukáže nová výstava 140 let od zpřístupnění kasemat veřejnosti. Jde o vůbec první výstavu, kterou Muzeum města Brna věnuje nejstarší historii provázení v kasematech na Špilberku. První průvodci si na přelomu 19. a 20. století vymysleli spoustu legend, aby prohlídky byly ještě strašidelnější a působivější. Právě z této doby pochází dodnes známé mýty o krysím kanále, mučení vězňů či zazdívání nevěrných žen.

„Při prohlídkách kasemat se tehdy svítilo jen olejovými lampami, průvodci dokonce na chvíli úplně zhasínali. U toho jejich strašení nekončilo. Návštěvníkům třeba říkali, aby dávali pozor na krysy nebo aby se nenalokali pachu z mrtvol,“ říká kurátor Hančák. Oproti tomu dnešní průvodci sázejí na historickou přesnost. Na tu sází i samotná výstava. Lidé se na ní na několika panelech seznámí s historií kasemat i jejich rekonstrukcí v 2. polovině 19. století. Dozvědí se nejen, jakými legendami dávní průvodci ozvláštňovali prohlídky kasemat, ale také jaké osudy a příběhy jsou s kasematami skutečně spojené.

Návštěvníci si prohlédnou raritní fotografie, plány a ilustrace kasemat, v dobových článcích z novin se dočtou, jaké stížnosti chodily na průvodce a dokonce zjistí, že o kasematech vzniklo v 1. polovině 20. století i několik filmů. Tajuplné špilberské kasematy totiž byly už v minulosti zdrojem inspirace spisovatelům, umělcům, ale i filmařům.

Další info

Nová výstava bude na hradě Špilberku přístupná v rámci běžných prohlídek kasemat – ať už při komentovaných prohlídkách s průvodcem, či samostatně bez průvodce. Kasematy jsou otevřené od 9 do 17 hodin; do konce září každý den a následně od úterý do neděle. Výstava v nich bude k vidění od 27. srpna až do konce roku 2020.

Kontakt

Mgr. Michael Kalábek
+420 542 123 616
kalabek@spilberk.cz

Ke stažení:

podobné zprávy

Chceme kulturně žít – spolek KULT iniciuje výzvu

Brněnský spolek KULT, z. s. mající za cíl podporu kultury a kulturního dění, přichází s novou veřejnou výzvou Chceme kulturně žít. Akce vyvrcholí v Den kulturní rozmanitosti, který připadá na 21. května (pátek), a přidat se může opravdu každý. Připojte se i vy a odhalte kousek kultury, která ve vás je.

Moravská galerie otevře 12. května, předvede Hlavu Medusy, Grand designéry i nové Rafany

Ve středu 12. května otevírá Moravská galerie své stálé expozice (nově s Hlavou Medusy) a aktuální výstavu Rajlich 100. Rafani představí nový díl S21E03 svého výstavního seriálu na vernisáži 20. května. Jurkovičova vila bude veřejnosti zpřístupněna 27. května zahájením výstavy Grand designérů Cen Czech Grand Design 2020 Eduarda Herrmanna a Matěje Coufala s názvem Design In You.

Peugeot 208: s benzinovým, dieselovým i elektrickým motorem

V době, kdy se různá auta navzájem stále více podobají, sází Peugeot 208 na mladistvý a atraktivní design, pokročilé technologie a neotřelý design interiéru. Jako jedno z mála městských aut na trhu navíc nabízí v jedné karoserii výběr ze tří druhů pohonu: záleží jen na vás, jestli zvolíte benzinový, dieselový, nebo elektrický motor.

Rubriky
Štítky
INZERCE / PODPORA